Wednesday, July 17, 2013

ZoO JohoRRrrr

      



      Destinasi menarik di Johor Bahru yang hendak saya ceritakan kali ini ialah tentang  Zoo Johor.  Mungkin ramai pembaca telah pun datang ke sini, tetapi mungkin juga ada yang belum kesempatan lagi.. Sebelum saya memulakan cerita saya,  ingin saya memaklumkan serba sedikit sejarah Zoo Johor ni terlebih dahulu..Zoo ini adalah Zoo Tertua di Malaysia dan dipercayai adalah Zoo pertama di Asia. Ia dibina oleh Sultan Johor terdahulu; Sultan Sir Ibrahim pada 1928 sebelum berpindah tangan kepada Kerajaan negeri untuk menguruskannya pada 1960-an.. Sebelum di ambilalih oleh pentadbiran kerajaan negeri, zoo ini dipanggil  sebagai "Taman Haiwan" , Bagaimanapun sejak diambilalih barulah zoo ini di sebut sebagai "zoo Johor"..

      Itulah serba sedikit sejarah zoo ni yang aku tahu..
Terdapat lebih 100 spesis haiwan di Zoo Johor ini. Walaupun ianya tidaklah sebesar Zoo Negara, Zoo Melaka atau pun Zoo Taiping, namun ianya tetap boleh dijadikan antaradestinasi percutian yang menarik di Johor Bahru terutamanya ketika Cuti Umum dan Cuti Sekolah.Bagus kita bawa anak-anak kemari,sekurang-kurangnya kenal la juga anak-anak kita dengan nama-nama haiwan nih. Bagus juga untuk pembelajaran anak-anak zaman sekarang nih sebelum tak dapat tengok lagi haiwan-haiwan tuh akibat beberapa spesis yang akan diancam kepupusan nanti. Tak der la sampai rusa jadi kuda, lembu pula jadi gajah pulak nanti.

No comments:

Post a Comment