Wednesday, July 17, 2013

STADIUM TAN SRI DATO HAJI HASSAN YUNOS,JOHOR BAHRU

Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos Johor Bahru lebih dikenali sebagai stadium larkin telah mula dibina pada tahun 1964 oleh Kerajaan Johor dan ditadbir olah Jabatan Kerja raya Johor. Jumlah kapasiti hanya 15,000 orang sahaja.

Pada tahun 1992 negeri johor telah di tawarkan menjadi tuan rumah temasya sukan malaysia kali ke IV dimana Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos Johor Bahru telah menjadi gelanggang utama sukan olahraga dan padang pada temasya tersebut. Bagi memenuhi piawaian temasya tersebut ianya telah di naik taraf pada 1991 dimana melibatkan keseluruhan rekabentuk Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos Johor Bahru termasuk track balapan, padang, lampu limpah, bilik-bilik media dan sebagainya, kos keseluruhan menaik taraf sebanyak RM 50 juta dan boleh memuatkan seramai 30,000 orang pada sesuatu kejohanan.

 Pada tahun 1997 sekali lagi Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos Johor Bahru telah dipilih menjadi salah sebuah gelanggang bola sepak pada Kejohanan FIFA Piala Dunia Remaja 1997. Pada masa itu, tahap kualiti beberapa kemudahan yang ada di Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos Johor Bahru tidak menepati piawaian FIFA, ianya sekali lagi telah dinaik taraf terutama padang, bilik bersalinan, bilik media dan tempat duduk penonton.

Selepas itu Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos Johor Bahru juga telah dipilih menjadi gelanggang keramat pasukan negara Jepun dimana perlawanan kelayakan piala dunia 1998 telah berlangsung di Stadium Larkin di antara negara Jepun dan Iran dan keputusan menyebelahi Jepun seterusnya Jepun layak buat kali pertama menyertai Piala Dunia pada masa itu.

Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos Johor Bahru juga telah menjadi gelanggang utama majlis perasmian sukan sea ke 21, kejohanan balapan dan padang kali ke 52, Majlis Sukan Sekolah Sekolah Malaysia dan sebagainya. Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos Johor Bahru juga menjadi gelanggang utama pasukan bola sepak Negeri Johor Darul Ta`Zim sehingga sekarang.Kini Stadium Tan Sri Dato Haji Hassan Yunos Johor Bahru telah diurus tadbir oleh Perbadanan Stadium Johor.

No comments:

Post a Comment